Autor Thema: Gnaphosa from Greece => G. saurica (99%)  (Gelesen 5213 mal)

Jørgen Lissner

• Spiders of Europe and Greenland
Gnaphosa from Greece => G. saurica (99%)
« am: 2012-03-15 21:47:29 »
Another Greek spider, a Gnaphosa from NW-Greece mainland south of Preveza. It was found on pebble beach. Unfortunately it was damaged during collecting and I did not get images of live animal, but it had a silverish appearance like a Scotophaeus.

Palp somewhat similar to G. alacris and G. saurica, but habitus does not match alacris and these species are not known from Greece. Could it be G. oceanica? I have not access to palp illustrations of this species.

Best wishes, Jørgen.
« Letzte Änderung: 2012-03-19 14:31:31 von Lars Friman »

Arno Grabolle

• mein g+
Re: Gnaphosa from Greece
« Antwort #1 am: 2012-03-16 00:56:30 »
I've found Gnaphosa dolosa often in Greece, mostly close to water (the see or rivers). Your specimen looks like this species in general appearance.

Arno

Jørgen Lissner

« Antwort #2 am: 2012-03-16 13:23:07 »
Hi Arno

Thank you for comment. I do not see good match with illustrations on Spinnen Europas, but maybe you are right.

Do you have male G. dolosa in your collection?

Jørgen

Arno Grabolle

• mein g+
« Antwort #3 am: 2012-03-16 13:49:51 »
No, its the problem. I didn't collect males, but females and juveniles. My females also didn't match very good with the drawings in Spiders of Europe online (have a look at our Wiki).

I didn't compare the palps of your specimen now, but the habitus could match and the species seems to be common in northern Greece in several habitats.

Arno

Tobias

• Gast
« Antwort #4 am: 2012-03-16 15:14:49 »
I think there are no palp illustrations of G. oceanica. The two works of Simon which include this species aren't copyrighted anymore (at least in Germany; older than 70 years) and there is an illustration of the epigyn in Spiders of europe, so if a palpal illustration exists, it should be included. And there aren't other works of this species. But the name fits perfectly to your specimen :-).

But why not G. saurica? The most important character of this species seems to be a double tubercle on the embolus (which looks like this one). I'm not sure if theres one on the embolus of your specimen, but somehow it looks like it has it. At least your specimen is very close to G. saurica.

Tobias

Jørgen Lissner

« Antwort #5 am: 2012-03-17 20:46:17 »
Hi

The reason I did not consider G. saurica probable is that nearest record is 1000 km away in Ukraine. However the palp match G. saurica much better than G. dolosa. The latter is known from Greece (also by the sea according to Arno) and is not that different from G. saurica.

I think I will label the specimen G. saurica and make a note that id needs to be confirmed.

Thank you for your comments!

Jørgen

Arno Grabolle

• mein g+
« Antwort #6 am: 2012-03-17 21:31:10 »
Ohoh, I think I've made a mistake. One of my „G. dolosa“ seems to be G. saurica

Arno

« Letzte Änderung: 2012-03-22 02:19:05 von Tobias Bauer »

Jørgen Lissner

Re: Gnaphosa from Greece => G. saurica (99%)
« Antwort #7 am: 2012-03-19 18:37:27 »
Dear Arno

Excellent images! Thank you for taking the time to inspect your specimens again. I am quite sure that you got two different species and one of them (with high probability) is G. saurica. This species was first described in 1992, and has not been recorded from Greece until now as far as I know. Maybe others have confused it with G. dolosa.

Jørgen

Arno Grabolle

• mein g+
« Antwort #8 am: 2012-03-19 19:04:19 »
So I have to correct me: I've found G. saurica on a sandy sea shore and G. dolosa between stones on a river in the mountains (Timfi).

Arno

Tobias

• Gast
« Antwort #9 am: 2012-03-22 02:20:19 »
Arno, ich habe mal die Grafik rausgenommen, aber gespeichert falls du sie nicht mehr hast. Nentwig ist da recht streng und möchte nicht, dass die Bilder irgendwo anders auftauchen.

Tobias

Arno Grabolle

• mein g+
« Antwort #10 am: 2012-03-22 08:31:03 »
Ok.

Ich muss jetzt nur daran denken, das im Wiki zu korrigieren. Das Lebendfoto dort zeigt demnach auch G. saurica.

Arno

Arno Grabolle

• mein g+
« Antwort #11 am: 2014-01-01 13:58:20 »
Beim Aufräumen und Sortieren alter Belege fiel mir dieser komplizierte Fall wieder in die Hände. Für mich war das damals klar, einer meiner Funde war G. dolosa, ein anderer G. saurica. Die Grafiken hat Tobias oben rausgenommen, weil sie Bilder von Araneae enthielten. Wer die noch mal sehen will, soll bescheid geben, ich kann sie per Mail schicken.

Nun wollte ich das im Wiki korrigieren, stoße aber auf neue Verwirrungen: G. saurica fehlt in unserer Artenliste und im Platnick und Araneae wird irgendwas angezweifelt. Außerdem ist die Art scheinbar in Griechenland gar nicht bekannt.

Ist es nun eine valide Art? Muss sie im Wiki nachgetragen werden?

Im Anhang noch mal die Fotos ohne die Araneae-Grafiken

Arno

Rainer Breitling

• Aktive Mitarbeiter
« Antwort #12 am: 2014-01-01 15:50:36 »
Gnaphosa saurica ist vermutlich ein jüngeres Synonym von G. dolosa. Kovblyuk hat Material von der Typuslokalität von. G. dolosa mit den G. saurica-Typen verglichen und findet die Arten ununterscheidbar. Platnick möchte die Synonymisierung nicht anerkennen, weil nicht sicher ist, ob es sich bei dem topotypischen Material tatsächlich um die Original-Typen von G. dolosa handelt, aber das scheint ein schwaches Argument: Kovblyuk meint wohl zu recht, dass es unwahrscheinlich ist, dass ein so extrem ähnliches Artenpaar sympatrisch auftritt (S. 145). Er illustriert auch die Variabilität von G. saurica im Detail; das kann vielleicht auch bei der Zuordnung der hier gezeigten Exemplare helfen.
Beste Grüsse,
Rainer

Arno Grabolle

• mein g+
« Antwort #13 am: 2014-01-01 17:19:00 »
Danke Rainer,

Eben habe ich mir eine Gnaphosa cf. dolosa aus Portugal (Algarve) angeschaut. Dort auch in einem Flussbett gefunden und Männchen und Weibchen mitgenommen. Die würde ich dann wieder eher G. dolosa zuordnen (Bilder zeige ich, wenn sie bearbeitet sind). Auch die Männchen der beiden Typen scheinen morphologische Übergänge zu zeigen.

Ich bin gerne bereit der Argumentation Kovblyuks zu folgen.

A hint especially for Jose: G. dolosa seems to be new for Iberian peninsula.

Arno

Arno Grabolle

• mein g+
« Antwort #14 am: 2014-01-02 12:15:51 »
Neue Bilder wie angekündigt hier.

Arno