Autor Thema: young Marpissa radiata <=  (Gelesen 456 mal)

Johan Verstraeten

• *
young Marpissa radiata <=
« am: 2018-12-20 20:50:01 »
I think this is a young Marpissa radiata but I'm not sure.
I found this species in very moist area, 24-06-2018
body length : Approx. 8mm

Best regards,
Johan
« Letzte Änderung: 2018-12-22 11:00:52 von Katja Duske »

Tobias Bauer

• Aktive Mitarbeiter
Re: young Marpissa radiata
« Antwort #1 am: 2018-12-21 10:24:48 »
Was there also some reed or other grasses?

Tobias

Johan Verstraeten

• *
« Antwort #2 am: 2018-12-22 07:56:47 »
Yes, a lot of different grasses and there are swamps and ponds with reed.

Pierre Oger

• Arachno site
« Antwort #3 am: 2018-12-22 10:35:59 »
It is a current spider in this region, especially in the domain "De Maten".
Each time I prospect there, I find M. radiata...

Tobias Bauer

• Aktive Mitarbeiter
« Antwort #4 am: 2018-12-22 10:49:08 »
Yes, I think it's radiata too. It is very interesting. Pierre wrote that the spider is common in the region. I'm wondering for years why there is no single record of M. radiata from the vicinity of Lake Constance (the lake has large reed belts), although a productive Arachnologist lives there (J. Kiechle). The other region in Germany with a lot of records is Saarland, and nearly all records have been made by one single Arachnologist (A. Staudt).

It seems that there are real differences between regions, and these are maybe not just collection artifacts.

https://atlas.arages.de/species/1253#species_result

Tobias

Sylvia Voss

• Kerngruppe
Re: young Marpissa radiata <=
« Antwort #5 am: 2018-12-22 14:59:15 »
Hi Tobias
Seit Aloys das mit den Meldungen nicht mehr macht, blieben meine Funde ungemeldet... (ich pack das neue technische Zeugs nicht) Marpissa radiata habe ich regelmäßig in meinen Dolomedes pl. -Transsekten in Brandenburg gefunden, immer am Rand dieser Kanäle in sonnigen Uferbereichen mit Phragmites, Typha, Carex etc etc., daneben dort speziell eine große Sumpfwiese, welche an 3 Seiten durch Wasser begrenzt wird, die der Bauer je nach Wasserstand einmal im Jahr mäht (aber die Ränder auf ca 2m zum Wasser hin ungemäht stehen lässt). Vielleicht liegt es ja nur am Nichtmelden oder nicht Finden, dass solche Meldehotspots neben weißen Flecken existieren. Ich habe sie auch nur gefunden, weil es eine Jahres - Zeit gibt, in der ich die Dolomedes grundsätzlich nur mit den Augen gesucht (und gefunden) habe und dabei entdeckte ich auch meist M.radiata u.a.
LG
Sylvia

Tobias Bauer

• Aktive Mitarbeiter
« Antwort #6 am: 2018-12-22 16:04:21 »
Ich muss zugeben, ich finde es immer etwas unhöflich, wenn man einen englischsprachigen Thread kapert und dann etwas OT auf Deutsch anfängt zu schreiben... das ist ja nicht mein Thread, sondern Johans.

Anyway, like I wrote, J. Kiechle reported hundreds of species from the Lake Constance region, e.g. Donacochara speciosa, which inhabits the same habitat. Therefore, it seems implausible that he overlooked M. radiata, but collected several other reed dwellers. Therefore, it is very interesting that there seems to be hot spots of this species (like the region where Johan found the specimen), and on the other hand regions with "good" habitats, but where it is rare or absent.

Tobias

Sylvia Voss

• Kerngruppe
« Antwort #7 am: 2018-12-23 00:08:19 »
Sorry, You are right Tobias, I could have answered in English, Johan and Pierre may forgive.

Nevertheless, in response to your own comment on the possible hot spots or white spots, it was not off topic.
It was just a consideration that there might be also other causes of white spots on the map, either overlooked or not reported (not related to Mr. Kiechle!).
Wish you all a merry christmas
Best
Sylvia

Johan Verstraeten

• *
« Antwort #8 am: 2018-12-23 08:25:19 »
This one is found in nature reserve 'De Dorpsbemden', it is near 'De Maten' like Pierre said.
The grown-ups I see often there, they are really common.
Thank you for the answers and also best wishes for the coming holidays.